diumenge, 1 de febrer del 2015

2 de febrer: La Presentació del Senyor (LEVANTE-EMV, 02/02/2015)

 El dia 2 de febrer, 40 dies després del Nadal, l´Església celebra la festa de la Presentació del Senyor. Des de l´edat mitjana, concretament des del segle X, aquesta festa, anteriorment amb una dimensió mariana, s´anomenava Purificació de la Mare de Déu o també, la Candelària, degut a la benedicció i a la processó de les candeles, un ritu present en documents romans antics. De fet, el "Liber Pontificalis" detalla que el papa Sergi I, a finals del segle VII, determinà que se solemnitzaren amb una processó les 4 festes marianes més significatives per la seua antiguitat: la Nativitat de la Mare de Déu, l´Anunciació, la Purificació i l´Assumpció. I ja abans, a partir del segle V, començaren a utilitzar-se les candeles en aquesta festa, per subratllar les paraules de l´ancià Simeó referides a Jesús: "llum que es revela a les nacions" (Lc 2:32), tot i que la benedicció d´aquestes candeles en un ritual litúrgic és del segle X. Però va ser a partir del Concili Vaticà II, que aquesta festa va recobrar la seua connotació cristològica pròpia i original, per celebrar aquesta nova manifestació de Jesús el Senyor.
La festa de la Presentació del Senyor originària de l´Església d´Orient, és anomenada la festa de l´Hipapante, és a dir, de l´encontre o trobament al temple de Jerusalem, de Jesús, l´home nou, amb l´ancià Simeó, l´home vell, i també amb la profetessa Anna, tal i com l´Evangeli de Sant Lluc ho presenta (Lc 2:22-38).
Va ser el segle VII quan aquesta festa passà de l´Orient a l´Església Llatina, per tal de recordar i celebrar la presentació de Jesús al temple, 40 dies després del seu naixement. Abans, ja al segle IV, concretament el 390, la peregrina Egèria, en el seu "Itinerari", ens parla d´aquesta festa amb el nom de "Quadragesima de Epiphania", pel fet que en aquell temps se celebrava, com el seu propi nom indica, no el 2 de febrer sinó el 14, és a dir, 40 dies després de l´Epifania. I el 534, amb Justinià, aquesta festa ja era obligatòria a Constantinoble.
El relat de l´Evangeli de Sant Lluc fa referència a la Llei de Moisès, que manava que totes les dones que havien tingut un fill, s´havien de purificar: "Si una dona embarassada té un fill, serà impura set dies". I després dels dies de la purificació, la dona havia de portar "al sacerdot, un anyell d´un any en holocaust", o bé "un colomí o una tórtora" (Lv 12:1-8). La Llei de Moisès també manava la consagració dels primogènits que havien nascut: "Consagra´m d´entre els israelites tot primogènit" (Ex 13:1-12).

Va ser seguint les prescripcions de la Llei Mosaica, que Maria i Josep, amb Jesús, "pujaren a Jerusalem per presentar-lo al Senyor, tal com està escrit a la Llei del Senyor: Tot mascle primogènit serà tingut com a consagrat al Senyor, i per oferir en sacrifici, com diu la Llei del Senyor, un parell de tórtores o dos colomins".
La presentació de Jesús al temple va ser una nova manifestació del Senyor, en la seua revelació a l´ancià Simeó, "un home just i pietós, que esperava el consol d´Istrael". Va ser el vell Simeó qui reconegué en Jesús el Messies, i per això, en prendre en braços l´Infant, el proclamà "llum que es revela a les nacions". I va ser la profetessa Anna qui, com un Apòstol "parlava de l´Infant a tots els qui esperaven la redempció de Jerusalem".
Són diversos els pobles en els quals en aquesta festa s´acostuma a presentar els infants al temple, en record de la presentació de Jesús.
La Mare de Déu de la Candelària és la patrona de Fuenterrobles, que li ha dedicat una ermita. En aquesta vila és tradicional la processó de la "Torta", un dolç de massapà en forma circular que fa cada any la clavariessa i que s´ofereix a la Mare de Déu. També hi ha una ermita dedicada a la Candelària a Los Cojos, a uns 20 quilòmetres de Requena. I pràcticament és a tots els pobles valencians que es fa la benedicció de les candeles. Que Jesús, que fou presentat al Temple, ens siga guia, llum i camí en la nostra vida de fe.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Juan Cotino, ‘màrtir de la fe” (Castelló Notícies, 18/04/2024)

  És un deure de l’Església pregar pels difunts. Per tots els qui han mort, siguen qui siguen. I per això el 13 de juliol de 2020, a la parr...

MONTSERRAT