Com cada any, a
Montserrat s’inaugura el curs del nostre Centre d’Estudis Filosòfics i Teològics
amb una conferència que dóna el tret de sortida a les activitats acadèmiques. El
passat 1 d’octubre, la lliçó inaugural de curs va anar a càrrec del P. Hilari
Raguer, monjo de Montserrat i historiador, i col·laborador del Diari de Girona.
El P. Hilari Raguer,
que va fer una exposició magistral sobre un dels temes que millor coneix (l’Església
i la Guerra Civil )
demostrà com l’aixecament dels militars feixistes no va ser per motius
religiosos, tot i que es convertí “en una
Guerra de Religió”. De fet, els generals colpistes “no es caracteritzaven per la seva religiositat”, i el mateix
general Franco parlava de “fomentar el
laicismo”, perquè això podia ajudar la sublevació. I és que ni els
pronunciaments de declaració d’estat de guerra ni la premsa, a excepció de
Navarra (els primers dies de la contesa) no esmentaven la religió. De fet, ni
un sola de les proclames dels rebels deia que la sublevació era motivada per la
defensa de la religió, ni cap diari parlava de la revolta “com a defensa de la fe”. Les proclames sí que parlaven de “la reconstrucció nacional”, però no
feien cap esment a la situació de la religió.
Segons exposava el
P. Hilari Raguer en aquesta lliçó inaugural, si bé “els bisbes no van prendre part en la conspiració colpista, s’hi que van
adherir amb entusiasme”, a excepció del cardenal Vidal i Barraquer. Segons
el P. Hilari Raguer, els revoltats “van
adoptar la dimensió de defensa de la fe”, només per una qüestió de
propaganda, per així tenir “un
recolzament exterior”.
De l’estudi de
l’Arxiu del Vaticà que ha fet el P. Raguer, es desprèn la postura de la
Santa Seu , que va ser acatar la legalitat
republicana. I des de Secretaria d’Estat així s’indicava als bisbes espanyols,
malgrat la poca simpatia que la majoria dels prelats tenien per la República. D ’aquí que les
relacions diplomàtiques del Vaticà amb la República “no
es van trencar formalment”. Com afirmava el P. Raguer, “l’actitud de la Santa Seu envers els
insurrectes va ser reticent. I per això el Vaticà va trigar gairebé dos anys a
reconèixer plenament el govern de Franco”. La raó de la reticència del
Vaticà respecte als revoltats, segons el P. Hilari Raguer, era que des de Roma
no estaven segurs qui guanyaria la guerra. Però sobretot per la por que tenia la
Santa Seu de l’ajut d’Alemanya i d’Itàlia
als insurrectes, ja que l’Església temia que el govern de Franco estigués
controlat pels feixistes de Mussolini i pels nazis de Hitler, amb els quals el
Vaticà havia tingut molts problemes.
El cardenal Vidal i
Barraquer va tenir un paper decisiu en el discurs del papa Pius XI a un grup de
pròfugs espanyols que van visitar el Sant Pare a Castelgandolfo. Aquests esperaven
de Pius XI una condemna de la
República i una defensa del Règim franquista. Però el papa,
informat pel cardenal Vidal i Barraquer, a més de “deplorar una guerra, que és sempre un mal i més quan és entre germans”,
denuncià “els excessos dels qui deien
defensar l’Església, lamentava la persecució religiosa i no declarava guerra
santa la revolta dels sediciosos”. Això va fer que la propaganda franquista
mutilés aquest discurs del papa, divulgant-ne el text, però sense la crítica
final de Pius XI. I com que els bisbes només van conèixer el discurs censurat,
van publicar cartes pastorals a favor de la revolta, que ells qualificaren com
a “cruzada”.
En aquesta lliçó
inaugural, el P. Hilari Raguer comentà també la “Carta Colectiva del Episcopado Español”, que promogué el cardenal
Gomà a petició de Franco i que no va signar el cardenal Vidal i Barraquer ni
tampoc el bisbe Mateo Múgika, de Vitòria. La “Carta Colectiva”, un text a favor dels insurrectes, denunciava la
persecució religiosa de la zona republicana, però no deia res de la persecució
a la “zona nacional”. Com va comentar el P. Hilari Raguer en
aquesta conferència, ell mateix trobà a l’Arxiu del Vaticà una carta del
cardenal Eugeni Pacelli, Secretari d’Estat, adreçada al cardenal Gomà (i que Pacelli
no va arribar a enviar) recomanant-li que no publiqués la “Carta Colectiva”. I és que, segons deia el P. Raguer, el papa Pius
XI estava “més d’acord amb Vidal i
Barraquer que amb Gomà”.
Aquesta lliçó del
P. Hilari Raguer en la inauguració del curs acadèmic a Montserrat va ser una
oportunitat per conèixer millor la visió i l’actuació del Vaticà en la Guerra Civil , i la
postura dels insurrectes, per una part, i la dels bisbes per l’altra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada