“Enemics de la justícia que
accepteu suborn”
És així com el
profeta Amós defineix els qui s’aprofiten dels pobres amb trampes i mentides.
Amós escriu: “vendrem el gra amb mesures
més menudes i, per cobrar, pesarem la moneda amb pesos més grans. Farem trampa
amb les balances i vendrem el rebuig barrejat amb el gra. Per tindre un esclau,
comprarem amb diners gent necessitada, amb un parell de sandàlies comprarem un
pobre” (Am 8:4-6)
Aquest text del
profeta Amós, és ben actual. Enmig de la crisi econòmica que patim, a cada
cantó trobem els pobres, els desvalguts i la gent necessitada. I al costat dels
dèbils del nostre món (com al temps d’Amós) trobem els qui fan trampes i els
qui s’aprofiten dels qui viuen en dificultats. Per això trobem també nombrosos
Llatzers (Lc 16:19-30) xafats pels nous “fariseus
amants del diner”, que ara, com fa dos mil anys, també sentiran de Jesús: “Vosaltres sou els qui vos feu passar per
justos davant de la gent, però Déu coneix els vostres cors” (Lc16:15)
Per explicar la
crisis actual, s’ha dit que hem viscut per damunt de les nostres possibilitats
reals (no tots, evidentment!) i que aquesta crisi (provocada, no cal oblidar-ho
per l’afany desmesurat de riquesa!) ha de ser una lliçó que ens ha d’ensenyar
a viure d’una altra manera!
És veritat també
que l’efecte devastador per aconseguir més diners i al preu que siga, ha
provocat l’enduriment del cor i la insensibilitat davant els problemes de la
gent més necessitada. Hem vist abusos que ningú no ha denunciat, persones amb
pagues escandaloses, contractació en diner negre, fiscalitats falses, sobresous
que es negaven i que ara, els propis “ensobrats” han reconegut que eren
autèntics.
La crisi econòmica
que patim, ¿no és també una crisi ètica, com ho era al temps del profeta Amós?
I com sempre, la crisi la paguen els més dèbils, els qui no tenen faena, les
dones, els jóvens, els pensionistes, els immigrants.
El luxe ¿no és un
abús intolerable com en el cas que ens presenta el llibre d’Amós o com en
Llàtzer, malalt i sense protecció, que només podia menjar les engrunes que
queien de la taula del ric? (Lc 16:19)
Els pobres de la
nostra societat ho són, certament, per una crisi que és fruit d’una economia
sense principis. I per això, també avui cal que l’Església continue denunciant
profèticament, els qui oprimeixen els desvalguts o els qui fan trampes
financeres. I els qui per enriquir-se, aixafen els pobres. Per això el 16 de
maig, el papa Francesc criticava el “fetitxisme
dels diners” i “la tirania invisible
dels mercats”, exigint “una reforma
financera ètica, per fer possible una reforma econòmica saludable per a tothom”.
En prendre
decisions, cal que no xafem els més dèbils de la nostra societat, sinó tot al
contrari: cal una protecció i una ajuda a aquells que més ho necessiten. O ¿no
ressonen en el nostre cor aquelles paraules de Jesús: “Quan jo tenia fam em donàreu menjar,
quan era foraster em vau acollir, quan em veiéreu despullat em vau
vestir”? (Mt 25:35) ¿No ressonen també en els nostres
cors aquelles paraules del bisbe Hélder Câmara, “els crits dels oprimits és la veu de Déu”?
L’escriptora
Susanna Tamaro escrivia recentment: “En la
nostra societat hi ha una falta de valors i d’espiritualitat. Perquè la crisi
que vivim, no és només una crisi econòmica. És també una crisi ètica. Per això,
és més important l’educació d’un jove, que comprar l’últim model de mòbil”.
Amb tot, la nostra
societat prefereix els diners (i els diners fàcils!) als valors. I ara, com a
solució de tots els mals, els poders fàctics, l’anomenada dictadura financera,
parla de rescatar bancs. Per què per solucionar aquesta situació de pobresa, en
compte de rescatar bancs, no rescatem
persones, com han proposat alguns polítics valencians? Per què els diners
públics no van a fomentar l’ocupació i a pal·liar els sofriment de tanta gent
que viu al llindar de la pobresa, per manca de feina?
Els cristians hem
de tindre ben present en la nostra manera de viure, aquelles paraules de Jesús:
“estima els altres com a tu mateix”
(Mt 22:39)
És aquesta
experiència de l’amor, que ha d’ajudar-nos a vore en l’altre el rostre de Déu.
I a reproduir en l’altre el manament de l’amor. Així rescatarem persones. Així ajudarem
aquells persones que es troben abatudes per la crisis econòmica. Per una crisi de valors i de solidaritat!
A propòsit
d’Eurovegas (és un valor i un model les ludopaties?) el P. Abat Josep Mª Soler
reivindicava “una nova cultura
fonamentada en un humanisme, que torne a donar a la societat els valors que han
sostingut i han fet progressar la dignitat de les persones i la convivència
veritablement democràtica”.
Com deia el P. Abat
Josep Mª, la crisi de valors, és el resultat d’haver prescindit dels principis
ètics “que han sustentat el pensament
Occidental, nodrit per la tradició cristiana”. D’ací naix la desconfiança
en els polítics i en els mercats financers, “pels abusos d’uns i la gestió molt qüestionada d’altres”. Per això
mateix, la crisi de valors propicia una economia gestionada com “un canibalisme d’egoismes i d’interessos”.
Com en el temps d’Amós!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada