dimecres, 29 de gener del 2014

Sant Tomàs d’Aquino (LEVANTE-EMV, 28/01/2014)


Tomàs va nàixer al castell de Roccassecca, a prop de la ciutat d’Aquino, sobre el 1225. Els seus pares, nobles, van enviar el fill encara menut, com a oblat al monestir benedictí de Montecasssino. El 1235, Tomàs deixà l’abadia benedictina, i a Nàpols començà els estudis universitaris, entrant en contacte amb els dominics. El 1244 decidí entrar a l’Orde dels Predicadors, tot i que sa mare preferia que fóra benedictí, i que haguera arribat a abat de Montecassino.

De camí a París, dos germans seus, seguint l’orde de la mare, assaltaren l’expedició i s’emportaren Tomàs a Montesangiovanni, un castell de la família, on li exigiren que deixara els dominics. D’ací el conduïren al castell de Roccasecca on el van pressionar de nou, perquè abandonara l’Orde. Al final, veient que no podien amb ell, sa mare i els germans el deixaren seguir la seua vocació.

Arribat a París el 1245, Tomàs començà els estudis de Teologia. Després anà a Colònia, on arriba a ser un bon professor, i després, de nou a París, es doctorà, i arribà a ser catedràtic de Teologia. Una obra important de Tomàs és la Summa contra els pagans, que escrigué amb la idea d’establir un diàleg amb els seguidors de les religions no cristianes. Tomàs es convertí també en teòleg de la cort papal. A Viterbo començà a escriure la seua obra més coneguda, la Summa teològica. Defensor d’Aristòtil, va ser considerat sospitós d’heretgia.

Com digué Guillem de Tocco, “Fra Tomàs proposava en el seu ensenyament, problemes nous, trobava nous mètodes, introduïa raons noves”. I és que l’ensenyament tradicional, transmetia el que havien dit els Pares de l’Església, inspirats en Plató. Però Tomàs, sense trancar amb la tradició, s’atrevia a pensar pel seu compte i a repensar la fe, amb categories inspirades en la filosofia aristotèlica. La novetat de Tomàs no va ser el canvi d’orientació, sinó el fet de substituir la simple lectura, per la introducció de qüestions a discutir. No es tractava de “racionalitzar” la fe, sinó de posar la raó al servici de la Paraula de Déu, que és l que suscita la fe. Per això, a un que defensava la pura obediència i l’autoritat, Tomàs li digué: “Amb l’autoritat tindràs la veritat, però te n’aniràs amb el cap buit”. Així, en la Summa teològica, després de la pregunta inicial,es presenten els arguments en contra i a favor de les possibles respostes, es desenrotllen les raons que avalen l’opinió que manté l’autor, i finalment es dóna resposta a les objeccions.



Sant Tomàs va morir al monestir cistercenc de Fossanova, el 7 de març de 1274. Va ser canonitzat per Joan XXII, el 1323 i proclamat doctor de l’Església, el 1567. 

Era tan gran la seua fama de teòleg, que al Concili de Trento, la Summa teològica, s’entronitzava a l’altar major, al costat de la Bíblia.

L’herència de Sant Tomàs, tingut pel “més savi dels sants i pel més sant dels savis”, és encara hui molt gran en l’estudi de la teologia i per això és el patró dels filòsofs i dels teòlegs.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Juan Cotino, ‘màrtir de la fe” (Castelló Notícies, 18/04/2024)

  És un deure de l’Església pregar pels difunts. Per tots els qui han mort, siguen qui siguen. I per això el 13 de juliol de 2020, a la parr...

MONTSERRAT