El passat 4 de
febrer, la Nunciatura
donava a conèixer una nota, en referència a les declaracions del P. Abat de
Montserrat del 23 de gener, on afirmava que aquelles declaracions eren “opiniones exclusivas del abad y no reflejan
la posición de la Santa Sede ”.
Va ser en una
conferència al Born de Barcelona, quan en unes declaracions plenes de sentit
comú, el P. Josep Mª Soler expressava la seua opinió (mai no va dir que parlava
en nom del Vaticà!!) sobre el dret a decidir, on deia que “si Catalunya votara la independència, m’imagine que el Vaticà
establiria relacions diplomàtiques amb aquest nou estat, com ho ha fet amb tots
els nous estat que s’han anat creant. Això seria el normal”.
I és que si Letònia,
Estònia, Lituània, Bielorrússia....s’han independitzat, i tenen relacions
diplomàtiques amb el Vaticà ¿no és lògic que passe el mateix amb Catalunya? Aquesta
era la idea de fons de les declaracions del P. Abat, que queden corroborades,
una vegada i una altra, per la diplomàcia vaticana.
Així, el 17 de maig
de 1996, el papa Joan Pau II, referint-se a Eslovènia, deia: “La Seu Apostòlica ha saludat favorablement la constitució del
nou Estat, en reconèixer-ne entre els primers la independència i recordant els
drets dels pobles a l’autodeterminació, ha seguit amb atenció particular els
esdeveniments que vosaltres heu viscut, i ha apreciat la manera pacífica i
democràtica amb la qual heu assolit la plena sobirania”.
Per la seua part,
el número 157 del Compendi de Doctrina Social de l’Església afirma: “La pau es fonamenta no tan sols en el
respecte dels drets de l’home, sinó
també en el respecte dels drets dels
pobles, en particular el dret a la independència”!!
El papa Joan Pau II
deia en 1980: “Ningú, ni un Estat, ni una
altra nació, ni cap organisme internacional, no està mai legitimat per
considerar que una determinada nació no és digna d’existir”. I en el
discurs al Cos Diplomàtic el dia 13 de gener de 1997, Joan Pau II afirmà que “la funció
del dret és donar a cadascú allò
que li correspon i atorgar-li el que li és degut amb plena justícia. El dret
comporta una forta connotació moral. El mateix dret internacional es fonamenta en uns valors. La dignitat de la
persona o la garantia dels drets de les nacions, per exemple, són principis
morals abans que normes jurídiques”.
I encara, el papa
Francesc en l’exhortació Evangelii
Gaudium, assenyala que “Per
parlar adequadament dels nostres drets, necessitem ampliar més la mirada i
obrir les orelles al clamor d’altres pobles o d’altres regions del propi país.
necessitem créixer en una solidaritat que ha de permetre a tots els pobles, arribar a ser per ells mateixos, artífex del seu
destí”.
En el cas de
Croàcia, quan el seu primer ambaixador al Vaticà era rebut pel papa Joan Pau II
el 3 de juliol de 1992, el pontífex en el seu discurs al·ludí a la
independència d’aquell país, assolida per les armes. I encara que el mitjà, per
ser bèl·lic, no havia estat just, el resultat fou la independència del país. I
l’alineació del Vaticà des del primer moment a favor de la independència
croata, és ben coneguda!!
El P. Abat de
Montserrat va dir el què va dir, perquè coneix bé el que el Magisteri social de
l’Església afirma sobre els drets dels pobles, i també perquè ha tingut present
la línia del Vaticà, en el reconeixement de les nacions que han esdevingut
sobiranes!!
Si el novembre de
2002, la Conferència
Episcopal Espanyola deia que “las naciones no gozan de un derecho absoluto a decidir sobre su propio
destino”, uns anys abans, el 1980, el papa Joan Pau II
deia: “Ningú, ni un Estat, ni una altra
nació, ni cap organització internacional, no està mai legitimat per considerar
que una determinada nació no és digna d’existir”!!
I ja abans, Pius
XII digué “La vida nacional és un dret i
honor d’un poble”.
I és que si els
bisbes espanyols parlaven d’Espanya (algun bisbe la qualificava fins i tot de “la milenaria nación española”!!) qualificant
la seua unitat “como bien moral”, els bisbes catalans han donant fe, reiteradament, “de la realitat nacional de Catalunya”, i
per això defenen, com l’Abat de Montserrat, el dret a decidir d’aquest Poble.
Les declaracions
del P. Abat de Montserrat eren plenes de sentit comú. Perquè si en un futur
Catalunya s’independitza, ¿la Santa Seu
no establiria relacions diplomàtiques?
El 2008, en el debat
entre flamencs i valons sobre la unió o la independència a Bèlgica, els
partidaris de la unió van reclamar als bisbes belgues un recolzament públic a
les seues tesis. Però el cardenal Danneels els digué: “La separació entre l’Església i l’Estat ha de ser respectada. Els
bisbes no han de prendre posició a favors d’uns o en contra d’altres. Els
bisbes pregarem perquè els polítics puguen decidir què és millor per a Bèlgica.
Però no recolzarem cap opció” (Vida Nueva nº 2589, p. 7)
El P. Maur Esteva,
Abat emèrit de Poblet, en l’homilia del dia de Tots Sants de 2012 defensava “la pròpia llengua, la pròpia cultura i la
pròpia nació, amb la voluntat de ser un Estat sobirà”.
I és que mentre que
els bisbes espanyols defenen la unitat d’Espanya, pràcticament com a dogma de
fe, el P. Abat de Montserrat defèn la llibertat del poble català a decidir el
seu futur! I què és més democràtic, ¿defendre i posicionar-se a favor de la
unitat d’Espanya o defendre la legitimitat moral de totes les opcions
polítiques i per tant el dret dels pobles a decidir en llibertat el seu futur?
Com deia recentment
el bisbe emèrit de Sant Sebastià, Juan Mª Uriarte, “ni és dogma de fe la unitat d’Espanya, ni tampoc la independència
d’algun territori”!!
Aquest article també el podreu llegir hui a la Veu del País Valencià (http://opinions.laveupv.com/josep-miquel-bausset/blog/3536/labat-de-montserrat-i-la-nota-de-la-nunciatura)
ResponElimina