Cada
cert temps, sobretot per Setmana Santa o Nadal, apareix als mitjans de
comunicació alguna notícia pel que fa als Evangelis.
Fa
uns dies, els mitjans d’informació parlaven d’un papir datat entre el 659 i el
859, que fa referència a l’esposa de Jesús. Aquest papir, escrit en copte, és l’extracte
d’un Evangeli apòcrif que ha estat estudiat pels científic amb la prova del
Carboni 14 i amb infrarojos, i que és conegut com “l’Evangeli de la dona de Jesús”.
És evident que no
seré jo (perquè no sóc cap especialista en la matèria) qui negui l’existència
d’una esposa de Jesús. Podria ser que Jesús hagués estat casat. Amb tot, el
fragment: “Jesús els digué, la meua
esposa....”, cal no llegir-lo massa
a la lleugera.
Un altre cas que
cal interpretar (com en tot a la vida!) per tal de saber de què parlem, és el
següent: Si algú sent que un monjo diu que té una reunió amb tres monjos blancs
i tres negres, molts poden pensar que es tracta de tres monjos de raça blanca i
tres de raça negra. Però en el context monàstic vol dir tres monjos
cistercencs, pel color blanc de l’hàbit i tres benedictins, pel color negre de
l’hàbit. I quan els poetes escriuen: “la
mar era d’argent”, tots ho entenem, tot i saber que la mar està formada d’aigua
i de sals minerals.
I és que la poesia,
igual que la Bíblia
(escrita en un llenguatge metafòric) utilitza aquests recursos. És evident que
pel context entenem una conversa. Però si no l’entenem, l’hem d’interpretar,
com s’ha de fer també amb la
Bíblia.
Així, el profeta
Osees quan parla del poble d’Israel, utilitza el terme d’esposa estimada de Déu:
“li parlaré amorosament...Aquell dia em
diràs el meu marit...t’esposaré a mi per sempre, t’esposaré a mi em justícia,
en amor, en fidelitat”. (Os 2:16-24) El mateix passa amb Sant Pau, quan en
la carta als Efesis utilitza una analogia d’amor nupcial, heretada dels
profetes. O també a la segona carta als Corintis: “vos he esposat a un sol espòs per presentar-vos al Crist com una verge
pura” (2C
11:2). O a l’Apocalipsi: “Vaig vore la
ciutat santa...abillada com una núvia adornada per al seu espòs” (Ap 21:2),
i també: “L’Esperit i l’esposa diuen:
Veniu” (Ap 22:17). O encara: “la seua
esposa ja està preparada i li ha estat concedit poder vestir-se de lli ben blanc”.
(Ap 19:8)
És per tot això,
que la tradició ha presentat diverses imatges de l’Església i una d’elles és
l’Esposa del Crist, com trobem a la
Constitució Lumen Gentium del Vaticà II (LG 1,6).
Va tindre Jesús
esposa? Els quatre Evangelis no ens diuen res que ens faci suposar que en
tingué. Però no passaria res si n’hi hagués tingut. Els Evangelis ens parlen de
Maria la seva mare i de Josep, però mai no ens diuen res d’una esposa de Jesús:
“No és Jesús, aquest, el fill de Josep,
del qual coneixem el pare i la mare?” (Jo 6:42). Per altra part Jesús
aconsella la renúncia al matrimoni per causa del Regne. (Mt 19:29)
S’ha dit també que
el judaisme no concebia una vida fora del matrimoni, i per això hauria d’estar
casat. Però això tampoc no és cert. Hi ha dades de Flavi Josep, Filó o Plini el
Vell, que parlen d’una vida celibatària en el judaisme del segle I.
Tot amb tot, tant
si es va casar com si no, Jesús mai no va ser cap misogin! Al contrari, el
diàleg amb la cananea, que era una dona i a més, estrangera, l’amistat amb
Marta i Maria o amb Maria Magdalena o l’elogi que feu de la viuda pobra,
demostren que Jesús va tractar les dones sense cap animadversió. Però també cal
no donar res per suposat. I per fidelitat al text, cal sempre l’ús de l’hermenèutica
en l’estudi de la Bíblia. I
deixar de banda imaginacions que fan de Maria Magdalena l’esposa de Jesús, com
defensa alguna literatura, totalment fantasiosa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada