El 8 de setembre és la festa de la
Nativitat de la Mare de Déu, una celebració d'origen Oriental (com totes
les festes marianes) que apareix a l'Església, ja al segle V. A
Occident arribà el segle VII, com es veu a la Gàl·lia i a tots els
Leccionaris Carolingis.
A Roma, el Sacramentari Gelasià conté les
tres pregàries de la missa d'aquesta festa. I el Liber Pontificalis dóna
ja testimoni d'aquesta celebració a la segona meitat del segle VII. A
Roma aquesta festa va entrar juntament amb les festes de la Presentació,
l'Anunciació i l'Assumpció de la Mare de Déu, gràcies als monjos
orientals que arribaren a Itàlia fugint de la invasió musulmana. El papa
Sergi I establí que en aquest dia se celebrara una processó des de la Curia Senatus a l'església de Santa Maria la Major.
El
Concili d'Efes (431) i el de Calcedònia (451) ja fan referència al a
festa de la Nativitat de Santa Maria. I el Martirologi Jeronimià
l'inscriví en les seues pàgines.
Tot i que els Evangelis no ens
diuen res del Naixement de la Mare de Déu, sí que ho fan els textos
apòcrifs, sobretot el Protoevangeli de Jaume. També ens parlen d'aquest Naixement, els Sants Epifani, Joan Damascè, Germà de Constantinoble o Anselm.
Sant Bernat,
en contra de diverses opinions massa naïfs, rebutjà que la Mare de Déu
fóra engendrada «amb un bes de pau (com asseguren alguns) i no per
còpula conjugal». Home realista i savi, sant Bernat afegia encara: «Que
ningú no diga això perquè seria inaudit».
Per commemorar el
Naixement es va construir a Jerusalem el temple anomenat de Santa Maria
de la Nativitat, que més tard prengué el nom de Santa Anna.
L'Església
volgué celebrar el Naixement de la Mare de Déu, ja que Maria, amb la
seua Nativitat, amb la seua entrada al món, anuncià una nova alegria.
Com l'aurora que precedeix el sol, Santa Maria ens anuncia també l'arribada de Jesús: «És el vostre naixement/ alba clara d'un nou dia:/ Puix després de Vós, Maria/ vingué el sol més resplendent».
És
per això que en el naixement de Maria, en la seua entrada al món,
celebrem la festa de les Marededéus trobades, que també apareixen o
entren en la vida d'un poble. Així se celebra a Catí amb la Mare de Déu
de l'Avellà, a Sueca amb la de Sales, a Benfigos amb la Mare de Déu
d'Ortisella, a l'Alcúdia amb la de l'Oreto, a Sorita amb la de la Balma,
o a Algemesí amb la Salut.
A la Font de la Figuera tenen per
patrona la Mare de Déu dels Xics, ja que la tradició conta que el 24 de
juliol de 1744, quan una processó infantil recorria els carrers del
poble, va ser envaïda per un grup de bandolers, sense que cap xiquet
resultara ferit.
L'Església ha exalçat al llarg de la història el
naixement de la Mare de Déu, com han fet diversos poetes bizantins o
Sant Andreu de Creta, ja que amb la Nativitat de Maria omplí de goig tot
el món. Per això estan dedicades a la Nativitat de la Mare de Déu les
esglésies de Benilloba, Algar de Palància, Burjassot, Almiserà, Sagunt,
Benissoda, Caudete de las Fuentes, Torís o La Llosa de Ranes.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
A LES EXÈQUIES D’ALEXANDRE ALAPONT (GRUP DEL DISSABTE, 09/09/2023)
Aquest és el contingut íntegre de la comunicació que J.M. Bausset envià per a la missa funeral d’Alexandre Alapont. “ Servidor bo i fidel,...
MONTSERRAT
-
Ara fa més d’un any, en una interessant entrevista de Javier Fariñas i Jaume Calveras (Mundo Negro, 4 de gener de 2023), i que convide a que...
-
Aquest és el contingut íntegre de la comunicació que J.M. Bausset envià per a la missa funeral d’Alexandre Alapont. “ Servidor bo i fidel,...
-
El pròxim mes de març, la revista valenciana Saó arribarà als 500 números, en un moment difícil, de censura i de prohibicions, per part de...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada