Cada any, quan s’acosta l’últim divendres d’abril, el meu pensament
s’uneix als pelegrins de les Useres en la seua ascensió fins a l’ermita
de Sant Joan. Tot i que de xiquet passava una part de l’estiu entre
Benassal i Altura, mai no vaig tindre l’oportunitat de pujar el
Penyagolosa. I em dol de veritat no haver-ho pogut fer.
Aquest pelegrinatge, que data del segle XIV, respon a un vot de poble, en ‘forma de processó de rogatives en la seua intenció més aparent i de processó litànica en el ritual’, tal i com descriu magistralment el professor Àlvar Monferrer en el seu llibre: ‘Els Pelegrins de les Useres’. Per això ‘la figura del Crist ocupa el centre, amb el Pare i la Trinitat’. Així queda palès en els versets de les sis estacions del camí dels pelegrins, que ‘fan referència contínua i exclusiva al Verus Deus, Trinus et Unus, al Kyrie, Christus, Rex Inmortalis’ com destaca el professor Monferrer.
La música dels cants del pelegrinatge, segons l’opinió del monjo de
Montserrat P. Gregori Estrada, sembla medieval, amb una influència
bizantina, com creia també la compositora castellonenca Matilde
Salvador.
Un detall curiós és el dels vestits dels pelegrins (semblant als que
trobem al Llibre Vermell de Montserrat), integrat per una vesta blavenca
amb esclavina i un bordó de fusta. Els pelegrins també porten un capell
negre, un cinturó i grossos rosaris al voltant del coll.
El pelegrinatge, de prop de 35 quilòmetres des de les Useres, a
l’Alcalatén, fins a Sant Joan, està integrat per 13 hòmens (el guia i 12
pelegrins), acompanyats pel capellà, tres cantors, els clavaris i 19
muntures (càrregues) que porten els aliments per a les dues jornades.
En aquest pelegrinatge també està rigorosament reglat el menjar que prenen els pelegrins, ‘un menjar d’abstinència però dietèticament complet’, tal com ho descriu el professor i antropòleg Àlvar Monferrer i que serà preparat els dies anteriors: ‘quinze
quilos d’arròs, deu de fesols, quinze de bacallà, sis dotzenes
d’encisams, deu quilos d’olives, seixanta dotzenes d’ous, un quilo
d’ametles, un quilo de tomata, un quilo de pebres, un quilo de sal, deu
litres d’oli, dos de vinagre, noranta de vi, set-centes fogassetes de
pa, unes quantes ampolles d’aiguardent, de moscatell i de conyac, entre
deu i dotze quilos de figues seques, de quinze a vint pastilles de
xocolate, canyella i safrà’ .
És l’últim divendres d’abril, quan a les 6 del matí amb la missa de
les càrregues, seguida a les 7 de la missa dels pelegrins, comença
oficialment el pelegrinatge fins a l’ermita de Sant Joan: les càrregues
al davant, seguides dels pelegrins amb el capellà, amb estola i capa
pluvial morada que porta el reliquiari, i els cantors, que no deixen de
cantar mai la salmòdia. El seguici esmorza al Corral Blanc, passa pel
Mas de la Vall, fins arribar a l’ermita de Sant Miquel on se celebra la
missa i es fa el dinar. Després els pelegrins passen pel Mas d’Aicart,
la Lloma, la Font dels Possos, on berenen, la pujada del Marinet, fins
que arriben a Sant Joan sobre les 9 de la nit. Ací es fa la processó del
sant al voltant de l’ermita, les Completes, el rosari, i el sopar. Els
pelegrins passen tota la nit a la Cova, per tornar a l’ermita, almenys
tres vegades, per resar ‘el Via Crucis, una part del rosari o les oracions que el guia considere escaients’, com destaca el professor Monferrer.
El dissabte se celebra la missa de les càrregues seguida de la dels
pelegrins, després de la qual té lloc la cerimònia del perdó, acte
central del pelegrinatge. Els pelegrins se situen en rogle amb el guia
al mig, que renta i besa els peus de cadascun d’ells. Posteriorment són
els pelegrins els qui fan això mateix amb el guia.
Després del dinar, els pelegrins ixen de Sant Joan passant pel Pi
dels tres troncs, la Font de l’Arxivello, Xodos, la Lloma de Bernat, el
Mas d’Aicart, la Font dels Xops, on berenen, i el Corral Blanc. Les
Useres reben els pelegrins, ja de nit, amb una catifa d’heura, que ells
amb els peus descalços trepitgen. A l’ermita de Loreto es canta l’Omnes Sancti i el Regina Coeli mentre el poble coreja l’Alleluia.
Quan els pelegrins arriben a l’església, el guia besa el terra i el
capellà deixa el reliquiari, es resa l’estació al Santíssim i s’entonen
els goigs de Sant Joan de Penyagolosa, amb la qual cosa s’acaba el
pelegrinatge.
Els pelegrins de les Useres és un dels tresors més entranyables de la
nostra terra, tot i que desgraciadament encara massa desconegut. I és
que cada últim divendres d’abril, aquesta tradició torna a refer el camí
més que centenari fins a Sant Joan, per recordar-nos les nostres arrels
de Poble des de l’espiritualitat i la cultura, des de les tradicions i
la fe.
josep miquel bausse
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
A LES EXÈQUIES D’ALEXANDRE ALAPONT (GRUP DEL DISSABTE, 09/09/2023)
Aquest és el contingut íntegre de la comunicació que J.M. Bausset envià per a la missa funeral d’Alexandre Alapont. “ Servidor bo i fidel,...
MONTSERRAT
-
Ara fa més d’un any, en una interessant entrevista de Javier Fariñas i Jaume Calveras (Mundo Negro, 4 de gener de 2023), i que convide a que...
-
Aquest és el contingut íntegre de la comunicació que J.M. Bausset envià per a la missa funeral d’Alexandre Alapont. “ Servidor bo i fidel,...
-
El pròxim mes de març, la revista valenciana Saó arribarà als 500 números, en un moment difícil, de censura i de prohibicions, per part de...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada