Cada any, quan s’acosta la
solemnitat de l’Assumpció de la Mare de Déu, festa que els valencians
anomenem col·loquialment la Mare de Déu d’Agost, o la Mare de Déu del
Llit, m’agrada escoltar el CD amb la música i els cants de la Festa
d’Elx. Aquesta música i la lletra del Misteri em recorden les vegades
que, amb els meus pares i les meues germanes, he estat en aquesta
representació impressionant a la basílica de Santa Maria, sempre un 13
d’agost, quan es representen les dues parts del Misteri: la Vespra i la
Festa, amb la mort i l’assumpció i la coronació de la Mare de Déu
respectivament.
Però enguany, a més dels cants del Misteri, estic rellegint el Llibre de la Festa d’Elx, una obra extraordinàriament interessant de l’amic Gaspar Jaén i Urban. Com diu l’autor d’aquesta obra, ‘La
Festa era la nostra història millor, la fe en l’antiga cultura,
l’antiga saviesa d’aquest País Valencià que els déus beneïsquen sempre.’
Aquest llibre, editat per la Universitat d’Alacant, és la versió
definitiva, revisada i augmentada, de l’obra del mateix títol publicada a
Elx el 1984.
En una mena de pròleg, el poeta Vicent Andrés Estellés escrivia: ‘El
llibre de Gaspar Jaén i Urban és un excel·lent llibre. D’una prosa
acurada, plena de sabor, evoca, enumera, descriu moltes coses d’aquest
Misteri, que va tenir entre altres elogis, l’elogi puntual, fet en
castellà, de don Eugenio d’Ors.’
El llibre de Gaspar Jaén i Urban fa un repàs exhaustiu dels elements
constitutius de la Festa d’Elx, com, entre més, l’idioma, les consuetes,
l’origen, els cronistes, els símbols, l’espai de la Festa, els
preparatius, la Magrana, Joan i els Apòstols, els Jueus i el soterrar,
Tomàs, la coronació o les salves.
Pel que fa a les representacions assumpcionistes al vell continent, Gaspar Jaén i Urban ens recorda que ‘drames com el nostre s’estenien per molts racons d’Europa’,
des d’Itàlia a Occitània i a França, a més de les que es representaven a
les catedrals de Girona, Solsona i Urgell, i a les esglésies del
Rosselló, Lleida i Tortosa o a Castelló de la Plana, del segle XVI, text
‘conservat en castellà’.
El poeta de Burjassot escrivia: ‘El llibre, ni cal dir-ho,
constitueix la millor de les guies per tal de seguir, puntualment, la
representació de la que fou qualificada com a “única òpera que es
representa a l’interior d’una església”.’ Per això mateix Vicent Andrés Estellés afirmava: ‘Jo m’estime molt aquest llibre… és excel·lent, ho torne a dir, i acompleix, amb escreix, la seua estricta finalitat’. Estellés, que qualificava el Misteri d’Elx de ‘viva meravella’, recordava en el seu pròleg ‘tants
i tants moments espectaculars, bellíssims, com es viuen, devotament,
mentre hom assisteix a la “dormició” de la Verge, la irrupció dels jueus
o l’assumpció final de la Mare de Déu al cel.’
Aquesta representació assumpcionista, Patrimoni Oral i Immaterial de
la Humanitat des del 2001 i que tan bé retrata Gaspar Jaén i Urban al
seu llibre, conté, com diu Estellés, ‘les músiques celestials de les
guitarres que enramen l’aire de l’església, i que van davallant, entre
l’estupefacció general i l’emoció particular, privadíssima, del creient.’
Per als cristians, celebrar el Misteri d’Elx, com deia el 2014 el bisbe Jesús Murgui, d’Oriola-Alacant, és ‘donar
gràcies a Déu per Maria, és reconèixer en Maria l’exemple de seguiment
de Jesucrist, és no oblidar que Déu ens acompanya en la creu i en la
glòria, és tindre un cor humil com el de Maria, sempre disposat a servir.’
He de dir que aquest excel·lent llibre de Gaspar Jaén i Urban és una
magnífica companyia per a viure, bé en directe o en la distància, aquest
magnífic drama assumpcionista, joia de la cultura i de l’art del País
Valencià, que ens mostra el comiat dels Apòstols de Maria i la mort i la
glorificació de la Mare de Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada