Hui, 31 d’octubre, commemorem els 500 anys de l’inici de la Reforma
de Martí Luter, quan aquest frare agustí va enviar a l’arquebisbe de
Magúncia les seues 95 tesis o propostes (tot i que la tradició diu que
va ser Luter mateix qui les va clavar a la porta de l’església de
Wittenberg) per denunciar d’aquesta manera l’escàndol de la venda
d’indulgències per part de Roma.
Martí Luter, a més de lluitar contra la indecència del mercantilisme
al si de l’Església amb les indulgencies que propiciava el Vaticà,
denuncià també la infal·libilitat del papa. Amb les 95 tesis, Luter
volia exposar els excessos inacceptables que Roma imposava a tota
l’Església.
Davant l’actitud de Luter, el Vaticà el va amonestar per mitjà del
cardenal Tommaso Di Vio, i posteriorment, el 1520, Luter va rebre la
butla papal Exurge Domine, en la qual el papa Lleó X li demanava
que renunciara a les seues tesis o bé l’excomunicaria. En cremar Luter
la butla papal, es va produir de facto el trencament amb Roma tot i que
aquesta butla no condemnava Luter, sinó que el comminava a explicar els
seus arguments i es retractara dels 41 errors que, segons el Vaticà, hi
havia a les tesis. El trencament definitiu entre Luter i Roma es va
produir amb la butla papal Decet Romanum Pontificem, del 3 de
gener de 1521, per la qual el reformador quedava definitivament
excomunicat. El 26 d’abril d’aquell mateix any, Luter eixí de la Dieta
(parlament de notables) celebrada en presència de l’emperador Carles a
Worms, on es va negar a retractar-se de les seues tesis. Per això, pocs
dies després, la Dieta dictaminà prohibir els ensenyaments de Martí
Luter, així com perseguir-lo a ell i als seus seguidors.
La idea de Luter, resumida amb les expressions Sola Fide, la salvació per la fe, i Sola Gratia,
és que només per la fe i per la gràcia de Déu l’home pot ser salvat i
per tant, només així pot arribar a la vida eterna. Per a Luter no hi
havia cap necessitat de mediacions humanes, un fet que ha caracteritzat
el protestantisme. Per això Luter argumentava que per arribar a la
salvació no feien falta intermediaris. Només l’home és qui manté la
relació personal amb Déu, per la qual cosa, amb la seua doctrina, Luter
desacralitzà l’Església.
Aquesta divisió al si de l’Església produí una separació, cada vegada
més forta, entre els catòlics i els cristians de la Reforma, fins al
punt d’arribar a considerar-se heretges els uns als altres, quan de fet
tots creiem en el mateix Déu. Afortunadament el Concili Vaticà II obrí
una porta per arribar a l’entesa i al diàleg entre les diverses
Esglésies cristianes, per tal d’afavorir així la plena comunió entre els
cristians dividits.
Un pas important en aquest camí de reconciliació entre les Esglésies
es produí hui fa un any, el 31 d’octubre de 20l6, quan el papa Francesc,
en un viatge a Suècia, signà, juntament amb el bisbe Manib Yunan,
president de la Federació Luterana Mundial, una declaració conjunta per
intentar d’acabar amb els conflictes i els malentesos del passat, i així
obrir un camí nou que porte les Esglésies cristianes al “do de la unitat”.
Uns dies abans del viatge del papa a Suècia, el mateix mes d’octubre
de 2016, Francesc concedí una entrevista a La Civiltà Cattolica, on
qualificà Martí Luter com ‘un reformador en un moment difícil de l’Església’, ja que ‘va fer un gran pas en posar la Paraula de Déu en mans dels hòmens’.
Davant les incomprensions i els malentesos que s’han donat al llarg
dels segles entre els catòlics i els protestants, amb persecucions,
condemnes i proselitisme, és important destacar el text consensuat entre
el Consell Pontifici per a la promoció de la unitat dels cristians i la
Comissió Fe i Constitució, del Consell Mundial de les Esglésies, que
ens anima a ‘buscar el do de la unitat’. Aquest document ens urgeix a ser testimonis de l’Evangeli, ja que ‘el
món necessita ambaixadors de reconciliació, que trenquen barreres, que
puguen construir ponts i obrir portes a noves formes de vida en el nom
d’aquell que ens reconcilià amb Déu, Jesucrist’. És per això que per
damunt d’incomprensions i de malentesos, hem de pregar perquè l’Esperit
del Ressuscitat ens puga conduir ‘pel camí de la reconciliació’, per tal de formar una única Església, unida en la comunió d’una mateixa fe i d’una mateixa caritat.
Per això en l’encontre sobre Luter celebrat el mes de març passat a Roma, el papa Francesc ens encoratjà a ‘discernir i a assumir tot allò de positiu i de legítim que hi va haver en la Reforma’, ja que com ha dit Francesc, Luter va ser ‘un testimoni de l’Evangeli’, pel fet que la seua intenció ‘va ser reformar l’Església, no dividir-la’.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
A LES EXÈQUIES D’ALEXANDRE ALAPONT (GRUP DEL DISSABTE, 09/09/2023)
Aquest és el contingut íntegre de la comunicació que J.M. Bausset envià per a la missa funeral d’Alexandre Alapont. “ Servidor bo i fidel,...
MONTSERRAT
-
Ara fa més d’un any, en una interessant entrevista de Javier Fariñas i Jaume Calveras (Mundo Negro, 4 de gener de 2023), i que convide a que...
-
Aquest és el contingut íntegre de la comunicació que J.M. Bausset envià per a la missa funeral d’Alexandre Alapont. “ Servidor bo i fidel,...
-
El pròxim mes de març, la revista valenciana Saó arribarà als 500 números, en un moment difícil, de censura i de prohibicions, per part de...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada