Aquestes van ser les paraules valentes que el papa Francesc adreçà el passat dia 5, als participants en el III Encontre de Moviments Populars reunits a Roma. Mogut per la defensa de l’home i del dret de les persones al treball, al sostre i a la terra, el papa denuncià un sistema econòmic que, centrat en el diner, governa “amb el flagell de la por i la violència”.
En aquest encontre, on el papa expressà la “set de justícia” i el crit en defensa de “terra, sostre i treball” per a tothom, Francesc denuncià una humanitat que s’enfonsa, pel fet de salvar els bancs i descartar les persones. Per això el papa Francesc digué als participants d’aquest encontre: “El crit: terra, sostre i treball, el faig meu”. El papa lamentà que “davant la fallida d’un banc”, hi ha “sumes escandaloses per salvar-lo”, mentre que “davant el drama de la humanitat”, no s’utilitza “ni la mil·lèsima part per salvar els nostres germans”.
El papa agraí el treball dels delegats que participen en aquesta trobada, i que vénen “des de les perifèries urbanes, rurals i laborals dels cinc continents”, per debatre la defensa d’aquests drets. El papa, que manifestà la seua esperança en els jóvens, mencionà i lloà la tasca de l’expresident uruguaià, José Mújica, exemple d’honestedat i de sol·licitud pels més desvalguts. I adreçant-se a tots els qui com Mújica lluiten per un món millor, els digué: “No m’estranya que a vegades siguen perseguits”.
El papa amb els Moviments Populars
En el seu discurs, el papa expressà la necessitat d’un “canvi d’estructures perquè la vida siga digna”, i recolzà els integrants d’aquests moviments populars, ja que “són sabedors d’aquest canvi”. Per això el papa els anomenà “poetes socials”. El papa també recordà les conclusions de l’assemblea de Santa Cruz de la Sierra: “treball digne per als exclosos del mercat laboral, terra per als llauradors, vivenda per a les famílies sense llar, lluita contra la discriminació, la violència contra la dona i les noves formes d’esclavitud” i demanà “la fi de les guerres, del crim organitzat i de la repressió”. El papa també defensà “la llibertat d’expressió” i denuncià “el colonialisme ideològic”.
El papa lamentà que el nostre món estiga governat “pel diner”, per mitjà del “flagell de la por, de la violència econòmica, social, cultural i militar, que engendra més i més violència”. Per això el papa Francesc denuncià el “terrorisme que naix del control global del diner i atempta contra la humanitat”.
Francesc recordà que amb l’encíclica, Quadragesimo Anno, del 15 de maig de 1931, el papa Pius XI ja “preveié el creixement d’una dictadura econòmica, que ell anomenà imperialisme internacional del diner”, així com també el papa Pau VI, que igualment denuncià la “nova forma abusiva de dictadura econòmica”, per mitjà de la seua Carta Apostòlica, Octogesima adveniens, del 14 de maig de 1971.
El papa Francesc recordà als participants en aquesta trobada de Moviments Populars, que la doctrina social de l’Església rebutja l’ídol diner, “que regna, en lloc de servir i tiranitza i terroritza la humanitat”. De fet, Jesús de Natzaret prioritzà la dignitat de fills de Déu “per damunt d’una interpretació formalista de la norma”. Com també, Jesús denuncià la idolatria dels fariseus que anaven darrere de les riqueses: “No podeu ser servidors de Déu i dels diners” (Lc 16:13-14). El papa també ens recordà que “l’atur és l’atrofia del sistema econòmic imperant”, i per això demanà “desplaçar la primacia del diner i col·locar en el centre la persona humana”.
El papa amb un immigrant
El papa Francesc, que defensà “un projecte pont dels pobles, enfront del projecte mur dels diners”, recordà, una vegada més el drama dels refugiats i el sofriment de les famílies expulsades de la seua terra “per raons econòmiques o per la violència”.
Davant els participants en aquest III Encontre de Moviments Populars, el papa Francesc defensà el dret de l’Església a “pronunciar-se i a actuar, on hi ha ferides i sofriment dramàtic”, per tal de trobar una solució a aquestes tragèdies. El papa també denuncià la corrupció i per això demanà que “els qui han optat per una vida de servei”, tinguen “l’obligació de ser honestos” i així, viure “amb un fort sentit d’austeritat i d’humilitat”. Per això el papa rebutjà “el consumisme” i defensà “la solidaritat i el respecte a la natura”. A més, va recolzar una “austeritat moral i humana, però no l’austeritat com a sinònim de retallades”, que sempre afecten als més pobres.
Estic segur que si els governs dels Estats i cadascú de nosaltres seguírem les indicacions que el papa Francesc va donar als participants d’aquesta trobada per “construir ponts entre els pobles”, seríem capaços de fer un món més just, més fratern i més solidari.
Davant els participants en aquest III Encontre de Moviments Populars, el papa Francesc defensà el dret de l’Església a “pronunciar-se i a actuar, on hi ha ferides i sofriment dramàtic”, per tal de trobar una solució a aquestes tragèdies. El papa també denuncià la corrupció i per això demanà que “els qui han optat per una vida de servei”, tinguen “l’obligació de ser honestos” i així, viure “amb un fort sentit d’austeritat i d’humilitat”. Per això el papa rebutjà “el consumisme” i defensà “la solidaritat i el respecte a la natura”. A més, va recolzar una “austeritat moral i humana, però no l’austeritat com a sinònim de retallades”, que sempre afecten als més pobres.
Estic segur que si els governs dels Estats i cadascú de nosaltres seguírem les indicacions que el papa Francesc va donar als participants d’aquesta trobada per “construir ponts entre els pobles”, seríem capaços de fer un món més just, més fratern i més solidari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada