divendres, 17 de febrer del 2017

Homilia a la Basílica de Montserrat, 15/02/2017)



Tant en la primera com en la segona lectura, germanes i germans, hi trobem avui un ressò baptismal. L’aigua del diluvi, la saliva i la imposició de les mans per part de Jesús al cec de Bet-Saida, la sortida de l’arca per part de Noè al final del diluvi i el compromís del Déu de la dolcesa que no tornarà a fer morir els vivents, ens parlen d’aquell Déu que acull els nou nats a la fe i els obre la mirada interior. 

És per mitjà dels signes, també l’arc en els núvols que demà trobarem a la primera lectura, que Déu parla al seu poble. Un Déu que, en Jesús, sempre és a prop de la fragilitat humana, com en el cas del cec de l’Evangeli d’avui.

Noè veié la fi del diluvi i comprovà per mitjà d’un colom que l’aigua ja havia minvat. A més, va veure el compromís de Déu amb la humanitat de no fer morir mai més els éssers vius. I és que és per mitjà de gestos que Déu s’apropa al seu poble. No són gestos màgics els que utilitzà Jesús, sinó el llenguatge tàctil que el cec podia comprendre. Donant-li la mà, escopint als seus ulls, imposant-li les mans, Jesús guarí aquell home privat de la vista i el va fer passar, amb aquests gestos gairebé litúrgics, de la increença a la il·luminació de la fe.

És Déu qui, també en nosaltres, fa germinar i néixer la vida, com al final del diluvi. I és Déu qui, en la seva sol·licitud amorosa, il·lumina les nostres tenebres, tot obrint a la veritat, els ulls del nostre cor.

Només els senzills, els desvalguts, els qui ho esperen tot de Déu, com Noè, com el cec de Bet-Saida, poden veure’l. Poden fer l’experiència del do de Déu. I alhora que el veuen, o abans i tot de veure Déu, també es deixen veure per ell. La guarició del cec, produïda en dues etapes, i la sortida de Noè de l’arca després d’un temps reclòs en ella, ens remeten al nostre camí de fe que ha de ser un itinerari, de vegades lent i feixuc, per descobrir, per veure la llum de l’Evangeli. És el camí de conversió que comença després del baptisme i que dura tota la vida, que ens fa anar descobrint el Déu compassiu i benigne.

Per això la guarició per etapes de totes les nostres cegueses, és el camí pel qual Déu entra a la nostra vida. Pas a pas, des de la pedagogia pacient del Déu que guareix i salva allò que era perdut. És així com Déu ens dóna aquella mirada neta que ens permet de descobrir el Senyor en la seva Paraula, en els germans, en la pa i en el vi de l’Eucaristia que ara compartirem.

Obrint els ulls del cec i fent sortir Noè de l’arca després del diluvi, com en el baptisme, Déu està alliberant de l’opressió de la foscor i de la ceguesa interior, tots aquells que cerquem de veure’l amb el cor, per tal de poder fer l’experiència del seu amor.

                                                                15.02.17     

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Juan Cotino, ‘màrtir de la fe” (Castelló Notícies, 18/04/2024)

  És un deure de l’Església pregar pels difunts. Per tots els qui han mort, siguen qui siguen. I per això el 13 de juliol de 2020, a la parr...

MONTSERRAT