Aquest va ser el títol de la conferència (que vaig poder seguir en directe per internet), que el jesuïta Jaime Tatay, professor de la Pontifícia Universitat de Comillas, va fer a la Facultat de Teologia de València el passat 10 de desembre.
La conferència del P. Jaime Tatay, l’última del curs de Formació Permanent, 2020-2021, va ser molt interessant i per això vull fer un resum del que va exposar aquest jesuïta.
En el cinquè aniversari de la seua publicació, el professor Jaime Tatay ens recordà l’encíclica Laudato si, on el papa Francesc ens convida a “escoltar el clam de la terra i dels pobres”.
Així, el moviment ecologista, que abans es veia com una amenaça, amb el pas del temps s’ha convertit “en una gran oportunitat de tipus pastoral”, ja que “és com un gran areòpag per acostar-nos a la gent que no és d’Església”.
La segona oportunitat, que el professor Tatay anomenà “teològica”, naix amb les nombroses publicacions en torn “a la qüestió ecològica, des de la Cristologia, l’Escriptura o la Història de l’Església”. I és que la Teologia, segons digué el professor Tatay, cada vegada més “està reflexionant sobre la qüestió ecològica”.
La tercera oportunitat és la que anomenà, “espiritual”, ja que cada dia “hi ha un interès creixent per part de les tradicions espirituals, en connectar amb la nova sensibilitat pel medi ambient i per la justícia”. I és que també ha crescut “la sintonia entre el moviment ecologista i alguns aspectes de l’espiritualitat”, com el fet de descobrir el Creador en la creació, tal com veiem “en l’espiritualitat ignasiana o franciscana, que inspira la Laudato si”.
La primera clau és la “humilitat”, que el professor Tatay contraposà a la prepotència. Per això, “davant el món creat, amb la criatura a la que se li ha donat la vida”, cal viure amb una actitud humil. I és que “el món creat és apassionant i l’aparició de la vida i l’origen de l’univers” demana una humilitat per part de l’home. Aquesta va ser, com digué el professor Tatay, “l’experiència espiritual” que va viure Job davant la creació (Jb 38-39). Per això, com que “ens esglaiem davant la grandesa de Déu” , lluny de creure’ns omnipotents, les religions han apel·lat a la humilitat.
La segona clau espiritual que ens oferí el professor Tatay va ser “l’agraïment”, pel fet que la vida és un do, com canta Mercedes Sosa o els tres jóvens del llibre de Daniel (3: 57-88). Per això la Laudato si, com ens recordava el professor Tatay, ens demana una “contemplació agraïda del món” (LS 214). Un agraïment que és com “una vacuna contra l’autosuficiència”.
La tercera clau, important en la Teologia i en la societat, segons el professor Tatay, és “la reconciliació”, com ens recorda també la Laudato si (66), per així fer possible unes relacions amb Déu, amb el proïsme i amb la Terra. I per això, després de les ruptures estem cridats a la reconciliació.
La quarta clau és la “lucidesa” o també, la “saviesa”. El creient està “cridat a ser savi, a ser lúcid”, cosa que també fa el moviment ecologista, que ens encoratja a “mirar més enllà de les nostres xicotetes preocupacions”.
A la Regla Benedictina, són freqüents els consells del pare dels monjos a viure la senzillesa i la sobrietat, sense cap mena d’excessos. Només per posar uns exemples, al capítol 55 de la Regla, Sant Benet demana que cada monjo tinga “dues túniques i dues cogulles, per a la nit i per rentar les peces. El que hi haja de més és superflu, s’ha de suprimir”. El mateix demana Sant Benet pel que fa al menjar, ja que el pare dels monjos vol evitar “sobretot la disbauxa” (RB 39) i tota mena d’excessos. I pel que fa a la ració de la beguda, Sant Benet vol que els monjos beguen vi amb moderació (RB 40). Finalment, pel que fa al treball manual, Sant Benet vol que l’abat tinga en “consideració” la debilitat d’alguns monjos (RB 48). El que demana Sant Benet és que els monjos puguen viure amb un estil sobri i senzill.
La sisena clau espiritual que ens donava el professor Tatay era “l’acció-denúncia” enfront de la indiferència, tan estesa al nostre món. És la “dimensió profètica” del papa Francesc, quan denuncia les injustícies, com feren també els profetes i Joan el Baptista. Per això “les religions denuncien que el medi ambient és un tema social, ja que si fem malbé la terra, estem perjudicant la gent més pobra”.
Finalment, el professor Tatay ens donava com a setena clau espiritual, la “integració”, enfront de la fragmentació que vivim. Per això “com a creients estem cridats a integrar” allò que està disgregat. A fer realitat, com un “somni”, aquesta integració i així tindre “una visió de conjunt”, per mirar més enllà i no quedar-nos egoísticament centrats en nosaltres mateixos.
El professor Tatay, que imparteix les assignatures Ecologia, Ètica i Doctrina Social de l’Església, Cristianisme i Ètica Social i també Mediambient i Sostenibilitat, va fer en aquesta magnífica conferència a la Facultat de Teologia de València, una assenyada aproximació entre les religions i el moviment ecologista. I per això convide a recuperar la conferència per mitjà d’internet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada