|
11 de setembre de 2018
Diada
Nacional
de
Catalunya
|
Missa
en
sufragi dels patriotes catalans
Basílica de Santa Maria del Mar
HOMILIA
Mn. Miquel Barbarà Anglès
Prevere de l’Arquebisbat
de Tarragona
Germanes
i germans tots participants en aquesta Eucaristia. Avui celebrar en aquesta
Església, Catedral del Mar, sembla que tingui més relleu. El que pot la TV!
Ens sentim continuadors dels membres de
la Lliga Espiritual que any rere any han anat convocant aquesta celebració, en
tant deferents circumstàncies i quan s’ha pogut celebrar, en sufragi dels
patriotes catalans, ampliant, com ens ha dit el President, el camp de la
memòria a tots els patriotes catalans que ens han precedit. A tots els que han
lliurat la vida pel país i per les seves llibertats.
Hem d’agrair molt sincerament, i ho
faig d’una manera especial des de Tarragona, el record i la pregària pel
Cardenal Vidal i Barraquer, en els
150 anys del seu naixement, els 75 de la seva mort i els 40 del retorn de les
seves despulles mortals.
Explicito també un record i una
pregària pel seu important biògraf i
divulgador, Mn. Ramon Muntanyola,
del qual hem celebrat els cent anys del seu naixement. Per tots ells el nostre
record i sobretot la nostra pregària.
Per a
pregar per tots aquests difunts hem proclamat la Paraula de Déu i després
celebrarem l’Eucaristia. La lectura del profeta Isaïes segon ens fa anhelar un
país on hi regni la justícia i la pau. Un país en el qual els seguidors de
Jesucrist volem viure i donar testimoni amb esperit evangèlic. Per això trobo
molt encertada la proclamació de les Benaurances, la carta magna de l’esperit
evangèlic. Veurem la vida i tot el món d’una altra manera si realment en el
nostre interior estem convençuts que són feliços els pobres en l’esperit, els qui
ploren, els humils, els qui tenen fam i set de ser justos, els compassius, els
nets de cor, els qui treballen per la pau, els perseguits pel fet de ser justos
i els perseguits per ser seguidors de Jesucrist.
Tergiversar
la realitat
Ara bé,
quan això s’intenta aplicar a la nostra societat i s’intenta fer-ho en el
context social i col·lectiu que estem vivint, no resulta gens fàcil. Avui em
vull fixar en una de les dificultats que podem tenir. Em refereixo a una gran
contaminació. De què es tracta? Cada vegada som més conscients que patim unes
contaminacions de l’aire, de l’aigua i
de les deixalles. Però no som gaire conscients d’una altra contaminació que,
amb algun autor, en podem dir contaminació cognoscitiva.
Se’ns contamina el nostre coneixement,
se’ns contamina el nostre pensament, es contaminen les nostres idees, els
nostres sentiments i les nostres vivències i experiències. Una contaminació
terrible i molt greu que afecta parts importants de la nostra vida. Les
paraules es buiden de contingut, o es canvia el contingut. Es tergiversen els
fets. S’expliquen històries que són més una novel·la interessada que una
constatació de la realitat. Es van repetint una sèrie d’estereotips com si
fossin novetats quan alguns ja porten segles que es van repetint. Es tergiversa
la història, els fets i les mateixes cronologies, exposant com a novetats de fa
quatre dies, realitats que s’han anat repetint periòdicament i durant molt de
temps. Es fan córrer notícies falses com són les famoses “fake news”, notícies
falses.
Persones amb unes grans ignoràncies ens
volen donar lliçons sobre nosaltres. Només per posar un exemple. S’està parlant
de la manipulació, ideologització i
politització de l’escola. Els que som grans i vam anar a l’escola als anys 40 i
50 tenim moltes coses a explicar sobre el que és polititzar l’escola i la
tergiversació dels continguts en funció d’una política com la que imperava en
aquells anys del franquisme.
Ara però aquesta explicació de la contaminació
cognoscitiva penso que l’he d’aplicar a dues realitats que estem vivint:
Primer, a aquesta celebració que estem fent. I segon, a la memòria del Cardenal
Vidal i Barraquer.
Un acte religiós, no polític
Primer:
sobre la celebració que estem fent. És ben públic i notori que n’hi ha que no
volen participar en aquesta celebració perquè consideren que estem fent un acte
polític. D’altres no ho volen fer perquè és un acte religiós. Penso que és un
cas greu de contaminació cognoscitiva al voltant del fet religiós!
Nosaltres estem fent un acte religiós,
cristià i catòlic. Hem fet una proclamació de la Paraula i celebrarem
l’Eucaristia. Pregar pels difunts forma part de la praxis i la gran Tradició de
l’Església ja des de l’Antic Testament. I perquè preguem per tots els que han
donat la vida per la nostra pàtria no ens desvia del plantejament catòlic. O és que tenim una confusió d’idees.
N’hi ha que no tenen clar el que és fer
política i el que és fer un acte religiós. Hem de tenir clar que, com diuen els
nostres Bisbes a Arrels Cristianes de Catalunya (apartat a Amor i Servei a
Catalunya), resulta fonamental per a
nosaltres començar fent referència a l’amor a Catalunya, com a part i forma de
l’amor al proïsme. Pels nostres Bisbes, Catalunya és la nostra pàtria, la
qual, citant al cardenal Feltin, forma part de l’ordre volgut per Déu. En
el mateix document, els nostres Bisbes, quasi bé amb un to notarial, diuen que:
donen fe de la realitat nacional de
Catalunya.
El que estem fent ara i aquí de resar
per tots els patriotes catalans és un acte profundament religiós i cristià. I
perquè és així preguem per tots els que n’han patit les conseqüències i per
tots els que han causat aquestes situacions i aquests fets. L’amor i el perdó
dels enemics és una característica de l’Evangeli. I cada vegada que resem el
Parenostre demanem al Pare que perdoni les
nostres culpes així com nosaltres perdonem els nostres deutors.
A Mn. Ramon Muntanyola li van assassinar el pare, un germà i un oncle i
de seguida va parlar de perdó i de reconciliació. El nostre Bisbe Auxiliar, el
Beat Manuel Borràs va morir beneint
i perdonant els que el mataven, com van fer tants altres màrtirs.
El silenci sobre Vidal i Barraquer
En segon
lloc crec que he d’aplicar aquesta explicació de la contaminació cognoscitiva a
la memòria del Cardenal Vidal i
Barraquer. Tot el que envolta la seva persona, el seu actuar, la seva
història és un cas claríssim de
contaminació cognoscitiva.
Després de la guerra es va fer una mena
de pacte de silenci al voltant de la seva persona. Al Seminari dels anys 50
ningú ens va parlar mai del Cardenal Vidal i Barraquer, excepte el barber que
mentre ens tallava els cabells de tant en tant deia si tornés el cadernal (ho deia així) I no sabíem de què ens parlava.
Fins i tot el seu Secretari, el Dr. Joan Viladrich que estava amb ell quan
va morir a Suïssa, i jo el vaig tenir de professor, es va veure obligat a callar. Però sabem que
ell amb alguns altres es comunicaven en secret i feien la seva feina fins i tot
cap el Vaticà. El Dr. Joan Viladrich era en aquesta xarxa Don Giovanni. D’aquest temps hi ha una carta del Dr. Carles Cardó que els diu ens volen dividir Catalunya i no per motius
pastorals sinó per motius polítics.
La història del Sr. Cardenal va estar
envoltada de silencis però també de falsedats, de tergiversacions, de
calumnies, d’ofenses i d’injúries.
Poc a poc es va anar fent llum. Hi va
tenir un gran paper l’important obra de Mn. Ramon Muntanyola Cardenal de
la Pau. (Editorial Estela, 1969). Naturalment que no va estar sol. Hi havia
persones ben enteses que servaven la bona memòria, com des de Montserrat.
En un antiquari vaig trobar un exemplar
d’aquest llibre amb un escrit del Cardenal Albareda que diu Roma Clinica San Carlo. 9 del XII de 1965.
En atansar-se el moment de la meva mort, se’m fa intensament viva la gran
figura del Cardenal Francesc Vidal i Barraquer, Arquebisbe de Tarragona, tan injustament
exiliat fins a la mort, de la seva diòcesi, i que tantes proves de patern
afecte n’havia dat. En ésser creat Cardenal vaig fer el propòsit d’esperar el
moment oportú per poder conduir les seves venerables despulles a Tarragona,
entrant plegats en la nostra estimada Catalunya. El bon Déu no m’ha atorgat
aquesta gràcia. Faci’s sempre la seva voluntat. + Ansem M Cardenal Albareda. I
aquest era bibliotecari al vaticà.
El retorn del cardenal
El gran
artífex del retorn de les despulles del Cardenal a Tarragona va ser
l’Arquebisbe Pont i Gol. Ho tenia
molt clar. De seguida que va poder va anar a Suïssa, a la Valsainte, a pregar
davant les despulles del Cardenal. Unes despulles que no van ser mai
enterrades, perquè els monjos cartoixans, amb bon criteri, van pensar que
l’havien de preparar per a enterrar-lo a Tarragona. I així el van tenir, a la
caixa mortuòria, en un lateral. Hi així va estar durant 35 anys sense enterrar
perquè Franco no el va deixar tornar, ni viu ni mort.
Amb Pont i Gol al davant vam preparar
el retorn. Va ser el 15 de maig de 1978. Una jornada impressionat. En
aquell moment encara teníem por que
pogués passar algun atemptat o alguna cosa. I per això el guió de l’itinerari
del retorn és fals. Jo mateix potser sense voler alguna vegada ho he expressat
com si hi hagués molta diferencia d’horari. Ben refet tot el que es va fer amb
els que hi van participar només van ser unes hores de diferència entre el que
es va anunciar oficialment i el que es
va fer.. Van ser unes poques hores de diferència. Es va fer una parada no
anunciada a l’Església de Miami, barri marítim de Mont-roig. I d’allí es va tornar a entrar a la carretera
general arribant a Cambrils com si vingués directament de Suïssa només passant per Solius.
Havíem pactat en viatge secret amb el
President Tarradellas a Saint
Martin-le-Beau que l’acte de la Catedral de Tarragona seria un acte estrictament
religiós, sense cap connotació política. I que després el Govern de la
Generalitat vindria un altre dia a
Tarragona a fer-li homenatge. I així va ser el dia 26 de maig d’aquell 1978.
Amb motiu del retorn es va fer una
Comissió amb personalitats de totes les diòcesis catalanes i es va elaborar un
llarg missatge amb l’objectiu de manifestar que amb la vinguda de les despulles
del Cardenal, l’Església de Tarragona quedava compromesa a assumir allò que el
Cardenal va representar i va defensar al seu temps i a fer pròpies, amb una
versió actualitzada, les línies de conducta a què va ser fidel.
Amb fe, amb esperança i amb caritat
De
llavors amb ara Déu n’hi do! del que hem avançat. Cal agrair iniciatives com la
d’avui de la Lliga Espiritual de la Mare de Déu de Montserrat, com tot
l’amplíssim programa d’actes que està duent a terme l’Ajuntament de Cambrils,
avui tant ben representat i també tot el
que duu a terme l’Arquebisbat de Tarragona i altres institucions i persones.
Tanmateix encara hi ha amplis sector de
la societat i de la mateixa Església que continuen mantenint la contaminació
cognoscitiva. I hi ha persones especialment interessades en continuar fent-ho i
continuar tergiversant i ofenent.
Una prova palpable d’aquesta
continuació de la contaminació cognoscitiva, en la mateixa Església, referent
al Cardenal, la tenim en les
beatificacions de màrtirs de la guerra que es van fer a Tarragona, en la mateixa
Arxidiòcesi del Cardenal. En prou feines es va fer algun petit esment. del
Cardenal. Un gran oblidat. Es van fer moltes referències al seu Bisbe Auxiliar,
el beat Manuel Borràs. Qui no
coneixia la nostra història es podia preguntar: a qui auxiliava aquest Bisbe
Auxiliar?
Malgrat tot hem de continuar amb fe,
amb esperança i amb caritat. Fent-ho així avui preguem per tots els patriotes
catalans que ens han precedit i per tots els que també n’han sofert les
conseqüències. Preguem també pels vivents, per tots els que formem la Catalunya
actual.
Amb esperit evangèlic hem de pregar
també pels que es considerin enemics. Si volem que estigui clar que ho fem com
a Església per l’Evangeli i no per opcions polítiques, també ens hem de
preocupar i resar pels que estan empresonats i pels que estan exiliats. Per què
per uns sí i per altres no? Ho hem de fer per tots i per tots els que hi
pateixen com són les seves famílies.
Hi ha una pregària universal que fem
cada divendres sant que diu literalment així: preguem Déu Pare omnipotent, que alliberi el món de tota falsedat, de
fam i de misèria; preguem igualment pels empresonats, i pels perseguits, pels
qui són tractats injustament pels homes, pels emigrants, pels exiliats, pels
malalts, pels moribunds i per tot els que sofreixen. Aquesta és la pregària
de l’Església que posa a la creu de Jesús el Divendres Sant i que farem bé de
posar-hi cada dia.
Voler ser neutral pot ser una manera de ser
injust
Sobre
aquests fets tant importants i greus que estem vivint, n’hi ha que creuen que
el millor és callar, el silenci. No s’adonen -o no es volen adonar- que el
silenci també pot ser víctima de la contaminació que estic comentant. El
silenci es pot veure i interpretar de moltes diferents maneres. A mi em fa
impressió un pensament atribuït a Gandi
que diu que quan un sap en quin costat està la justícia, voler ser neutral és
una manera de ser injust.
Sobre el parlar i el callar el Papa sant Gregori el Gran, en la seva Regla
Pastoral, diu: el pastor ha de saber guardar silenci amb discreció i parlar quan és
útil, de tal manera que mai no digui el que ha de ser callat ni deixi de dir el
que ha de ser dit. Perquè així com el parlar indiscret porta cap a l’error, així
el silenci imprudent deixa en l’error els qui podrien ser adoctrinats. Sovint
s’esdevé que hi ha alguns prelats poc prudents, que no s’atreveixen a parlar
amb llibertat per por de perdre l’estima dels seus súbdits; obrant així, com
diu el qui és la Veritat, no tenen cura del ramat amb l’afany d’uns veritables
pastors, sinó a tall de mercenaris, ja que callar i dissimular els defectes és
el mateix que fugir quan s’acosta el llop. Fins aquí el text del Papa sant
Gregori el Gran
No em vull allargar més. Demanem al
senyor que ens lliuri de la contaminació cognoscitiva. I que fem tot el que
puguem per a treure-la de la nostra vida personal i col·lectiva. Demanem en
aquesta Diada tan important que sapiguem ser, com el Cardenal i tants altres
exemples, homes i dones dels que en diem de la dobla fidelitat. Fidelitat a
l’Església i fidelitat al nostre país Catalunya, la nostra pàtria.
Així sigui.
ResponEliminaAdjunto el text de l'homilia de la missa de l'11 de setembre, pronunciada per Mn. Miquel Barberà.
Una lectura obligada! Un text per reflexionar i autoexaminar-nos en clau eclesial: La contaminació cognoscitiva.